lördag 22 juni 2013

Hans-Olov Öberg: Någon att lita på

Bandtyp: Danskt band
Sidor: 239
Språk: Svenska

Handling: Västerås den 1 juni 1987. En ung kvinna förs till akuten i Västerås efter att ha utsatts för en grov våldtäkt. Någon hittar hennes dagbok på golvet på lasarettet och ett par dagar senare landar ännu ett grovt brott på chefen för våldsroteln, Benny Modighs, skrivbord. En ung fotbollsspelare har hittats bakbunden och kastrerad. De två utredningarna löper parallellt men snart står det klart att de två utredningarna verkar vara samankopplade på något sätt.
Min åsikt: Jag gillade ju verkligen den första boken i den här trilogin, Djävulens tonsteg, och fortsättningen Någon att lita på gjorde mig inte besviken. Tvärtom, Någon att lita på var än mer spännande och tar dessutom upp en intressant moralisk hypotes; Är det rätt att straffa den som straffar någon som faktiskt förtjänar det? Well, jag är ju jurist så jag tycker väl att vi ska lämna det till domstolarna att utmäta straff efter det att man faktiskt befunnits skyldig till det brott som man anklagas för men det är absolut ett intressant ämne. 
Om du gillar bra deckare så tycker jag absolut att du ska ta och läsa Någon att lita på som är en av de bästa böcker i sin genre som jag har läst. Du behöver absolut inte ha läst Djävulens Tonsteg för att läsa denna men har du inte läst den än så tycker jag du ska ta och läsa den. 
Hans-Olov Öberg har gjort det igen! Det här är verkligen en bok som det är svårt att lägga ifrån sig. Jag bara måste få veta hur det ska sluta och redan innan jag hade läst ut denna så längtar jag redan efter den tredje och sista boken i trilogin. 
 
Betyg (1-5):  4
Boken hittar du hos bl.a. Adlibris, BokusBokia eller CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar